/ T - praouppsats/redovisning

Jag har praoat på Högsättra Förskola. Den skapades år 1985 och ska stängas i höst 2009. Då det startades var området nybyggt och det var kommunen som öppnade förskolan. Jag jobbade på småbarnsavdelningen, där dom är ett till tre år. Jag tycker att det var väldigt roligt eftersom att jag tycker mycket om barn och så var dom gulliga när dom bråkade om att sitta i mitt knä på sångstunderna. Man kan väl säga att förskolor säljer tjänsten att ta hand om barn, medan föräldrarna tillexempel jobbar eller något annat som gör att dom själva inte kan ta hand om barnen. Jag tycker att förskolor är bra på så sätt att dom tar emot många barn på ett ställe som gör att varje barnfamilj inte behöver ha var sin barnvakt. Kunderna är föräldrarna eftersom att dom betalar för att förskolan ska ta hand om barnet. Förskolans konkurrenter är privata förskolor eftersom båda är ute efter fler kunder. Krav på personalen är tex att dom måste skriva på en sekretess, dom skriver då på att dom inte får ge ut personlig information om barnet. Även jag skrev på den när jag praoade, så jag får inte heller berätta någonting personligt om någon utav barnen. Dom måste också se till barnens säkerhet, lära barnen saker, se till att barnen känner sig trygga och liknande saker. På den här förskolan var det 16 barn som gick på min avdelning och 21 barn på den andra. På min avdelning är det 3 st fröknar och en mattant som jobbar varje dag, fast mattanten jobbar för båda avdelningarna. Något speciellt för personalen här är att alla är kvinnor. Fröknarnas jobb är att ta hand om barnen och dom jobbar där för att dom gillar barn helt enkelt. Det är mycket sång, lek och rörelse. Mattanten på förskolan står för maten som dom får nylagad från en annan förskola i närheten. Det finns bara en förskola som heter just Högsättra, men Eva Nilsson som är chefen för Högsättra är även chef över Tallsättra förskola. Det finns förskolor över hela världen men med andra namn och chefer.

haha suger den eller? :D


Tidigare kommentarer :)

MAKE US HAPPY:

What's your name?:
Remeber me?

Mail-adress?

Har du blogg/ hemsida?:

Skriv vad du vill! :

TEC.BLOGG.SE
RSS 2.0